˙·٠•●♥عاشقان ظهور ♥●•٠·˙
1 / 5برچسب:, :: 1:38 :: نويسنده : وحید
عللی هستند که می توانند به ما کمک کرده تا روزه خود را به حداکثر ثواب و بهره برسانیم.ما در ادامه این مقاله به 4 مورد از آنها اشاره می کنیم. ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
1 / 5برچسب:, :: 1:57 :: نويسنده : وحید سلمان فارسى رحمه الله فرمود: «خطبنا رسول الله صلى الله عليه و آله فى آخر يوم من شعبان، فقال يا ايها الناس قد اظلكم شهر عظيم مبارك، شهر فيه ليلة خير من الف شهر، جعل الله صيامه فريضة و قيام ليله تطوعا، من تقرب فيه بنافلة من الخير كان كمن ادى فريضة فيما سواه، و هو شهر الصبر، و الصبر ثوابه، الجنه، و شهر المواسات و شهر يزاد فى رزق المؤمن، و شهر اوله رحمة،و اوسطه مغفرة، و آخره عتق من النار، و هو للمؤمن غنم و للمنافق غرم» (1) ماه رمضان براى مؤمن سود و براى منافق خسران است حضرت سلمان فرمود: در روز آخر شعبان پيامبر(صلى الله عليه و آله) براى ما خطبهاى در فضيلت ماه رمضان قرائت فرمود: و در خطاب خويش به ما فرمود: اى مردم براستى سايه افكنده بر سر شما ماه بزرگ مباركى، ماهى كه در او شبى است كه از هزار ماه بهتر است، كه خداوند روزهاش را فرض و واجب نموده، و به پا داشتن عبادات شبش را به طور استحباب مقرر فرموده است، كسى كه تقرب بجويد به خداوند،به انجام نافله خيرى، مثل آن است كه در غير ماه رمضان فريضهاى انجام داده باشد، و اين ماه ماه صبر است، و صبر هم اجر و ثوابش بهشت است. و ماه روزه، ماه مواسات و برابرى است، و ماهى است، كه رزق مؤمن در او زياد مىگردد، و ماهى است كه اولش رحمت و وسطش مغفرت و آمرزش، و آخرش آزادى از آتش جهنم است، و اين ماه براى مؤمن بهره و منفعت است، و براى منافق خسارت و ضرر. پىنوشت: 1- مستدرك الوسائل مرحوم نورى نقل از وقايع الايام، ص 436. روزه، درمان بيماريهاى روح و جسم صفحه 69 سيد حسين موسوى راد لاهيجى
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
آیا می دانید حکم روزه ی کسی که کمتر از ده روز در محل تحصیل خود می مانند چیست؟ یا از چند کیلومتری محل زندگیتان، نماز و روزه تان شکسته به حساب می آید؟ آیا محل تحصیل در حکم وطن به حساب می آید؟ اگر این سوالات و از این دست، را شما نیز دارید این مطلب را بخوانید: ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
اندازه مسافت شرعی و حد ترخص «مسافت شرعی» و «حد ترخص» دو عنوان فقهی هستند که احکام خاص خود را دارند. مانند این که اگر روزه داری به قصد رسیدن یا عبور از مسافت شرعی از حد ترخص گذشت(1) حکم روزه از او برداشته شده و روزهاش باطل می شود و احکام مهم دیگری که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد، شفابخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمي از رذايل حيواني است، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسيار موثر بوده و در تذهيب و تزکيه نفس و رهاندن انسان از روزمره پگي و واماندگي در نياز هاي تن تأثير بسزايي دارد. ![]()
ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
براي روزه ابعاد گوناگوني وجود دارد و آثار فراواني از نظر مادي (جسماني و بدني) و معنوي (روحي و رواني) در وجود انسان مي گذارد. تقويت نيروي اراده به واسطه سرکوب کردن نفس طغيانگر ، تقويت روحيه نوع دوستي به واسطه ياد کردن درد دردمندان ، لطافت روح و نورانيت و صفاي روح ، در نتيجه اصلاح و تربيت نفس ، تقويت جنبه شکيبايي روح از جمله اين ابعاد است. مقاله حاضر نگاهي است مختصر به ابعاد مختلف روزه و روزه داري. ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
1 / 5برچسب:, :: 1:25 :: نويسنده : وحید
1- سحری نمودن و به تأخیر انداختن آن : رسول الله(ص) فرمودند: سحری بخورید، براستی در سحری برکت وجود دارد.(متفق علیه)
از فایده های سحری خوردن این است که سنت می باشد و تبعیت از سنت رسول الله(ص) دارای اجر و ثواب می باشد و نیز سحری خوردن به دلیل مهرورزی پیامبر(ص) نسبت به امت و برای جلوگیری از روزه پی در پی می باشد.
2- شتاب و تعجیل در افطار کردن : رسول الله (ص) فرمودند: مردم همواره در نیکی و خیر می باشند، مادامیکه در خوردن افطار شتاب نمایند.(متفق علیه)
3- ترک گفتن اعمال زشت چه به وسیله ی دست، پا ، چشم و زبان باشد(مخصوصاً دروغ گفتن و سخن زشت و ناپسند): رسول الله(ص) فرمودند: بسیاری از روزه داران وجود دارند که از روزه گرفتن، چیزی جز گرسنگی نصیبشان نمی شود و نیز بسیاری از شب زنده داران هستند که جز بی خوابی چیزی نصیبشان نمی شود.(رواه حاکم)
حدیث فوق بیانگر این مسئله است که روزه برای اصلاح روح و جسم آدمی می باشد، و اگر کسی در کنار آن تزکیه جسم و روح را ننماید، روزه اش فایده چندانی در بر نخواهد داشت.
4- افطار نمودن با چند عدد خرما و اگر خرما یافت نشد با آب افطار نمایند: سلمان بن عامر(رض) می گوید رسول الله(ص) فرمود: هرگاه یکی از شما افطار نمود، باید با خرما افطار نمیادو اگر نیافت ، باید با آب افطار نماید، زیرا آب پاک کننده است.(رواه ترمذی)
5- خواندن دعای افطار: ( ذَهَبَ الظَّمَا وَ ابتَلَّتِ العُرُوقُ وَ ثَبَتَ الأجرُ إن شَاءَ اللهُ : تشنگی برطرف شد، رگها تر شدند و پاداش - إن شاء الله - ثابت گشت ).
6- پرهیز از کارهای بیهوده و اعمال زشت ( غیبت، دروغ، سخن چینی و .... )
7- احسان و صدقه دادن به فقرا و نیازمندان و بخشش فراوان
8- انجام اعمال صالحه فراوان از جمله تلاوت و تعلیم و حفظ قرآن، ذکر و یاد الله و ...
9- اعتکاف نمودن در مسجد: حضرت عایشه رضی الله عنها می گوید که رسول الله(ص) تا هنگامیکه فوت نمودند، دهه آخر رمضان را در مسجد اعتکاف می نمودند.(رواه البخاری)
10- افطاری دادن به کسانی که روزه هستند : رسول الله(ص) فرمودند: کسی که به شخص روزه داری افطاری بدهد، برای او همانند پاداش شخص روزه دار، پاداش وجود دارد بدون آنکه از پاداش شخص روزه دار چیزی کاسته شود
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
30 / 4برچسب:, :: 14:21 :: نويسنده : وحید
ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
وسوسه شیطان بنوعی فرصت سخاوت انگیز خداوند به بنده های خویش است. بدین معنا که هر که بر وسوسه او غلبه کند "جهاد اکبر" کرده است. بدون وسوسه، دیگر اطاعت از خدا یکطرفه و بدون اختیار خواهد شد و هیچ لطفی نخواهد داشت. وقتی هم که اطاعت اجباری گردد، دیگر نیازی به وحی، ماموریت الهی(نبوت و امامت)، بندگی و دین نخواهد بود. جهان بدون وسوسه یعنی جهانی که در آن دین، بندگی، ذات بشیر و نذیر و نظیر آنها وجود ندارد.
یکی از مشکلاتی که نوع بشر و بخصوص شخص مسلمان به آن دچار است، وسوسه شیطان می باشد. رمضان ماهی است که در آن شیاطین در غل و زنجیر هستند و چون نمی توانند کسی را وسوسه کرده و بیازارند، فقط فریاد میکشند. اگر اذن خدا نبود شیطان قادر به وسوسه آدمی نمیگشت.
وسوسه شیطان بنوعی فرصت سخاوت انگیز خداوند به بنده های خویش است. بدین معنا که هر که بر وسوسه او غلبه کند "جهاد اکبر" کرده است. بدون وسوسه، دیگر اطاعت از خدا یکطرفه و بدون اختیار خواهد شد و هیچ لطفی نخواهد داشت. وقتی هم که اطاعت اجباری گردد، دیگر نیازی به وحی، ماموریت الهی(نبوت و امامت)، بندگی و دین نخواهد بود. جهان بدون وسوسه یعنی جهانی که در آن دین، بندگی، ذات بشیر و نذیر و نظیر آنها وجود ندارد.
ماموریت شیطان وسوسه و گمراه ساختن است. آنهایی که این را می دانند بدون ترس از خواسته شیطان پای را در راه گذارده و به هدف میرسند. اما آنهایی که با حقیقت موضوع آنشا نیستند، گمراه شده و پای را در دام او می نهند. شیطان در آغاز وسوسه کرده سپس زخم میزند. آشکار است که او بدون اذن پروردگار قادر به کاری نخواهد بود. خداوند به کسانیکه که توسط شیطان فریفته می شوند فرصت بازگشت میدهد و اگر قدر این فرصت دانسته نشود، آنگه شیطان است که کنترل او را به دست میگیرد. چنانچه در قرآن کریم آمده است: "همانا شیاطین را دوستان منکران قرار دادیم."(سوره اعراف: آیه 27)
خداوند در ماه رمضان شیطان را چون سگی رام در بند میکند. این سگ فقط از دور پارس میکند. اما اگر با دستان خود زنجیرش را باز کنید، خداوند اجازه میدهد بر شما چیره گردد. سوالی مطرح می شود: "اگر فرشتگان مبرا از گناه هستد، پس چرا شیطان گناه کرد؟" پاسخ این که شیطان از اجنه است و فرشته محسوب نمیشود. او جنی بود در میان فرشتگان. فرشتگان مبرا از گناه هستند. اما جن گاهی اطاعت دارد و گاهی عدم اطاعت. اگر خداوند کسی را رها کند، شیطان از راه جسمانی و نفسانی بر او چیره میگردد. خداوند نیروی نفسانی او را در اختیار شیطان قرار می دهد.
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
30 / 4برچسب:, :: 10:41 :: نويسنده : وحید برخی از حوادث و رویدادهای مهم ماه رمضان:
مسلمانان پس از روزه گرفتن در ایام ماه رمضان روز اول ماه شوال را عید میگیرند که این عید بزرگ عید فطر نام دارد.
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شريفترين ماههاي سال است. در اين ماه درهاي آسمان و بهشت گشوده و درهايجهنم بسته ميشود، و عبادت در يكي از شبهاي آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است. ادامه مطلب ...
اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :
درباره وبلاگ ![]() گفتم که از فراغت عمریست بی قرارم گفت از فـــراق یاران من نیز بی قرارم گفتم به جز شما من فریاد رس ندارم گفتا به غیر شیعه من نیز کس ندارم گفتم که یاوررانت مظلوم هر دیــارند گفتا مرا ببینند مظلــــــــــوم روزگارم گفتم که شیعیانت در رنـج و در عذابند گفتا به حال ایشان هر لحظه اشکبارم گفتم که شیعیانت جمعند به یاری تو گفتا که من شب و روز در انتظار یارم گفتم به شــــیعیانت آیا پیـــــام داری گفتا که گفته ام من هر دم در انتظارم گفتم که ای امامم از ما چرا نهانــــــی گفتا به چشم محرم همواره آشکارم گفتم به چشم انوار آیا که پا گـــذاری گفتا که شستشو ده شایدکه پا گذارم موضوعات آخرین مطالب پيوندها نويسندگان
|
||||||||
![]() |